• Interpretacja indywidualn...
  06.09.2025

ITPP1/443-141/07/JK

Interpretacja indywidualna
z dnia 5 września 2007

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 733 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Akademii przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2007 r. (data wpływu 16.08.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług badawczych - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 16 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania wykonanego projektu badawczego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W roku 2007 Akademia zawarła z Instytutem Medycyny Pracy umowę, której przedmiotem jest wykonanie zadania badawczego pt. „Rola receptorów estrogenowych, progestrowych, androgenowych i GPR 30 w niepłodności męskiej. Udział środowiskowej ekspozycji na ftalany i czynników życia”. Projekt finansowany jest przez Ministerstwo Edukacji i Nauki natomiast Instytut Medycyny Pracy w ... jest podmiotem przekazującym środki wykonawcy zadania badawczego. W ramach projektu Akademia prowadzi eksperymenty, których wyniki zostaną opisane w formie raportu końcowego i opublikowane. Po zakończeniu projektu Akademia rozliczy się raportem końcowym, w którym udokumentuje prawidłowość wykorzystania uzyskanych środków pieniężnych. Ponadto prawo do korzystania i rozporządzania wynikami uzyskanymi przy realizacji projektu zgodnie z zwartą umową przysługuje wyłącznie Akademii jako wykonawcy i nie przechodzi na koordynatora projektu ani jednostkę finansującą przedmiotowy projekt. Uzyskane wyniki badań Akademia pozostawi w swojej dyspozycji w celu wykorzystania do dalszych badań (nie zostaną one nikomu sprzedane). Czynności wykonane w ramach przedmiotowego projektu mieszczą się w grupie PKWiU 73.10.15 „Usługi badawczo – rozwojowe w dziedzinie nauk medycznych i farmacji”, przy czym jest to klasyfikacja dokonana samodzielnie przez wnioskodawcę, który nie wystąpił w tej sprawie do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wykonanie przedmiotowego projektu stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ...

Zdaniem wnioskodawcy w opisanej wyżej sytuacji nie występuje świadczenie usług na rzecz Instytutu Medycyny Pracy w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż koordynator projektu nie zleca wykonania usługi a jedynie finansuje projekt badawczy ze środków otrzymanych z Ministerstwa Edukacji i Nauki. Nie można też uzyskanych środków uznać za dotację, wymienioną w art. 29 ust. 1 ww. ustawy, tym samym otrzymane środki na finansowanie realizacji projektu nie stanowią obrotu w myśl przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 8 ust. 1 ustawy określa, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Do 31 grudnia 2005 r. prace naukowo – badawcze oznaczone symbolem PKWiU 73 na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy zwolnione były od podatku (poz. 5 załącznika nr 4 do ustawy).

Od 1 stycznia 2006 r. usługi naukowo – badawcze opodatkowane zostały wg stawki podstawowej w wysokości 22% co wynikało z treści art. 27 ustawy z 29 lipca 2005 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. Nr 179, poz. 1484) zgodnie, z którym w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w załączniku nr 4 skreśla się poz. 5. Jednocześnie w dniu 29 grudnia 2005 r. Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 29 grudnia 2005 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 266, poz. 2239), zgodnie z którym zwalnia się od podatku, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2007 r. , usługi naukowo – badawcze (PKWiU 73), które do dnia 31 grudnia 2005 r. korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 ma zastosowanie :

1. w odniesieniu do usług, o których mowa w ust. 1, świadczonych na podstawie umów zawartych przed dniem 19 września 2005 r., bez uwzględniania ich zmian po tym dniu oraz

2. pod warunkiem, że umowa o której mowa w pkt 1, zostanie zarejestrowana we właściwym dla podatnika urzędzie skarbowym do dnia 31 stycznia 2006r.

Z przedstawionego stanu faktycznego z uwzględnieniem ww. regulacji prawnych wynika, że Akademia podpisała umowę na wykonanie zadania badawczego w roku 2007 zatem fakt, iż czynności naukowo – badawcze są oznaczone symbolem PKWiU – 73 ma w chwili obecnej drugorzędne znaczenie dla określenia czy czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W aktualnie obowiązującym stanie prawnym należy natomiast rozstrzygnąć, czy opisane wyżej czynności są świadczeniem usług w myśl art. 8 i w konsekwencji podlegają opodatkowaniu w stawce 22% czy też nie są świadczeniem usług i wyłączone są z zakresu ww. ustawy.

Jeśli zatem z zawartych umów na wykonanie usług naukowo – badawczych wynika, że nie jest dokonywane żadne świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wówczas nie występuje w rozumieniu przepisów art. 8 ust. 1 ustawy świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W sytuacji natomiast gdy usługa naukowo–badawcza jest realizowana na zlecenie na rzecz zamawiającego, który będzie odbiorcą usługi, dysponentem czy zarządzającym prawami do wykorzystywania efektów prac naukowo–badawczych, wówczas czynność taką należy uznać za świadczenie usług, podlegającą opodatkowaniu. O rozstrzygnięciu, czy określona usługa naukowo-badawcza podlega opodatkowaniu czy też nie decydują zatem warunki umowy zawartej między zleceniodawcą a jednostką badawczą.

W opisanej wyżej sytuacji kluczowe znaczenie ma fakt, iż cel i wyniki badań nie są adresowane do konkretnego odbiorcy lecz służą do ogólnego wykorzystania (publikacja otrzymanych wyników) lub do dalszych badań prowadzonych przez Akademię. Z treści podpisanej umowy wynika bowiem niezbicie, że prawo do korzystania i rozporządzania wynikami uzyskanymi w czasie realizacji projektu przysługuje wyłącznie wykonawcy. Nie dochodzi tu zatem do wykonania usługi w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z uwagi na brak świadczeniobiorcy tej usługi. Z warunków określonych w przedmiotowej umowie wynika również, że w okresie realizowania badań środki finansowe przekazywane są w częściach zgodnie z zaplanowanym harmonogramem kolejnych etapów prac badawczych. Środki te nie stanowią również obrotu (lub elementów pokrewnych) w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Przeznaczone są one wyłącznie na zrealizowanie czynności badawczych, zakup niezbędnej aparatury naukowo - badawczej, sfinansowanie niezbędnych usług obcych (badawczych lub innych) a także pokrycie kosztów ogólnych związanych z realizacją projektu (np. media, obsługa administracyjno – finansowa itp.) Uzyskane środki w myśl umowy nie mogą być wykorzystane na inne cele a wszelkie przychody uzyskane np. ze sprzedaży aparatury naukowo – badawczej zakupionej lub wytworzonej do realizacji projektu, uzyskane w okresie jego realizacji, podlegają zwrotowi na rachunek Ministerstwa Edukacji i Nauki.

Reasumując wnioskodawca przedstawił prawidłowe stanowisko w sprawie twierdząc, że wykonane prace nie mają charakteru usługi, o której mowa w ww. ustawie a uzyskane środki finansowe uzyskiwane na realizację projektu nie stanowią obrotu zdefiniowanego w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...