• Interpretacja indywidualn...
  12.05.2025

IPPP1/443-1249/09-2/AP

Interpretacja indywidualna
z dnia 9 lutego 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 733 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 30.11.2009 r. (data wpływu 03.12.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej dotacji - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 03.12.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej dotacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskująca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie edukacji i doradztwa. Opodatkowanie na zasadach ogólnych wg skali podatkowej. Księgowość prowadzona jest na podstawie książki przychodów i rozchodów. W ramach swojej działalności Wnioskująca realizuje projekty współfinansowane przez Unię Europejską i Budżet Państwa. W dniu 23.06.2009 r. podpisała umowę na realizację projektu „Przedsiębiorczość na uczelniach”, w ramach priorytetu VIII „Regionalne Kadry Gospodarki”, działanie 8.2 „Transfer Wiedzy”, - Program Operacyjny Kapitał Ludzki.

Na warunkach określonych w umowie o dofinansowanie projektu, Instytucja Wdrażająca przyznała beneficjentowi - firmie Wnioskującej - dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizację projektu w określonej kwocie i stanowiącej nie więcej niż 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu.

Zainteresowana zobowiązała się więc do realizacji Projektu na podstawie umowy zawartej z Urzędem Marszałkowskim. Na wyodrębniony rachunek bankowy wpływać będą środki w postaci transz, które beneficjent – firma Wnioskującej, ma wykorzystać na sfinansowanie ściśle określonych w umowie wydatków związanych z realizacją zadań.

W ramach realizowanego projektu „Przedsiębiorczość na uczelniach” przedmiotowa dotacja przekazana jest na sfinansowanie świadczenia następujących usług z podziałem na poszczególne zadania:

Zadanie 1: wynagrodzenia dla personelu projektu (w tym samo-zatrudnienie właściciela Firmy Wnioskującej jako kierownika projektu - obciążenie notą księgową), wyposażenie biura projektu w sprzęt komputerowy i meble (zakup sprzętu i mebli).

Zadanie 2: napisanie poradnika dotyczącego przedsiębiorczości akademickiej w ramach umowy o dzieło, wydrukowanie poradnika w drukarni oraz wysyłka pocztowa poradnika.

Zadanie 3: promocja idei przedsiębiorczości poprzez utworzenie strony internetowej (umowa o dzieło) oraz usługi takie jak: wydruk ulotek, plakatów, tablicy informacyjnej, ogłoszenia w prasie, emisja programów telewizyjnych i zorganizowanie konferencji na zakończenie realizacji projektu (w ramach konferencji zaplanowano zawarcie umów zleceń z prelegentami, catering, wynajem sali, materiały dla 100 osób).

Zadanie 4: w ramach umów cywilnoprawnych zaplanowano utworzenie platformy e learningowej i założenie bazy interaktywnej, przygotowanie materiałów szkoleniowych na platformę oraz wysyłkę.

Otrzymana dotacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych przez firmę usług. W ramach dotacji nie jest generowany dochód. Zakupione w ramach projektu towary i usługi w celu promocji przedsiębiorczości akademickiej nie służą innym czynnościom niezwiązanym z realizacją projektu. Wydatki te są finansowane w kwocie brutto. Podatek VAT, zgodnie z umowami o dofinansowanie projektów, będzie wydatkiem kwalifikowanym, tj. finansowanym z dotacji POKL. Jednocześnie Wnioskująca zobowiązała się do zwrotu zrefundowanej części podatku VAT, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie tego podatku przez beneficjenta.

Zainteresowana jest zobowiązana do okazania pełnej dokumentacji poniesionych wydatków oraz ma obowiązek dokonywać rozliczeń w okresach kwartalnych zgodnie z określonym harmonogramem i wzorem szczegółowych zestawień wydatków, w podziale na poszczególne zadania, i w rozbiciu na kwotę brutto, netto, kwotę wydatków kwalifikowanych oraz zawarty w nich VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymana dotacja stanowi podstawę opodatkowania w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy

Dotacja nie stanowi obrotu w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z ustawą z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 ze zm.) przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Podstawą opodatkowania jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku (art. 29 ust. 1 ustawy o VAT).

Celem dotacji, które wpłyną na konto firmy, jest jedynie sfinansowanie kosztów działalności podatnika poniesionych w związku z realizacją projektu. Dofinansowanie nie ma więc bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, bowiem nie ma kwoty należnej. Firma nie otrzymuje wynagrodzenia za świadczoną usługę (promocję przedsiębiorczości akademickiej) tylko zwrot poniesionych kosztów w postaci dotacji.

W związku z powyższym otrzymana dotacja nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług w ramach dotacji i pozostałych usług świadczonych przez firmę w ramach jej działalności. Dotacja nie stanowi obrotu w świetle ustawy o VAT (art. 29 ust. 1), tym samym nie będzie wykazywana w deklaracjach VAT. Między stronami umowy o dofinansowanie projektu w ramach POKL nie dochodzi do sprzedaży/kupna usług. Nie dochodzi też do określenia ich ceny. Świadczenie usług związanych z realizacją projektów POKL ma charakter non-profit, przekazanie efektów tej działalności jest nieodpłatne, natomiast wydatki związane z ich realizacją zostaną pokryte z dotacji rozwojowej. Dlatego zdaniem Strony nie można traktować kwot dotacji jako ceny sprzedaży, tym bardziej mając na uwadze neutralność podatku VAT, nie można traktować dotacji, jako kwoty obejmującej podatek VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. Marii Curie-Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...