IBPP2/443-966/09/BW
Interpretacja indywidualna
z dnia 10 lutego 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2009r. (data wpływu 26 listopada 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym wystawiono fakturę korygującą - jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 26 listopada 2009r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym wystawiono fakturę korygującą.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca jest spółka kolporterską, która prowadzi sprzedaż prasy i towarów pozaprasowych.
W umowach z kontrahentami zawarte jest prawo zwrotu niesprzedanych przez kontrahentów towarów w określonym czasie. Za towary prasowe (gazety, czasopisma, książki) Wnioskodawca wystawia kontrahentom faktury po rozliczeniu zwrotów, gdyż ustawa przewiduje powstanie obowiązku podatkowego z chwilą wystawienia faktury dokumentującej faktyczną sprzedaż (art. 19 ust. 13 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku o towarów i usług).
W przypadku towarów pozaprasowych obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych. W takich przypadkach Wnioskodawca musi wystawiać fakturę za dostawę towaru i ponownie po dokonaniu przez niego zwrotu towarów niesprzedanych fakturę korygującą dokumentującą zwrot.
Obniżenie podatku należnego z korekty faktury następuje z chwilą otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w przypadku gdy następuje zwrot towarów niesprzedanych na podstawie umowy z kontrahentem podatnik ma prawo do obniżenia podatku VAT należnego wynikającego z korekt w rozliczeniu za miesiąc, w którym wystawił fakturę korygującą...
Stanowisko Wnioskodawcy:
Wnioskodawca uważa, że w przypadku gdy umowa z kontrahentem obejmuje zwrot towarów niesprzedanych, obniżenia podatku VAT należnego wykazanego na fakturze korygującej powinno dokonywać się w momencie wystawienia faktury korygującej dokumentującej zwrot towaru, co nie narażałoby podatnika na dodatkowe koszty związane z uzyskaniem potwierdzenia odbioru faktury korygującej.
Wnioskodawca wskazał, iż na takim stanowisko stoi Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 12 czerwca 2008r., w której wykazuje, że w takiej jak ta sytuacji podatnik ma prawo do obniżenia podatku należnego z faktury korygującej w rozliczeniu za miesiąc, w którym fakturę tę wystawił (IP-PP2-443-846/08-2/AS).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
W myśl art. 29 ust. 4 ww. ustawy o VAT podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczonych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.
Na mocy art. 29 ust. 4a ww. ustawy o VAT, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.
Z kolei stosownie do przepisu art. 29 ust. 4b ww. ustawy o VAT warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się:
1. w przypadku eksportu towarów, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;
2. wobec nabywców, na których rzecz jest dokonywana sprzedaż: energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy.
Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4c ww. ustawy o VAT, przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.
Należy podkreślić, iż potwierdzenie odbioru faktury korygującej pełni istotną rolę w systemie podatku od towarów i usług opartym na metodzie fakturowej, gdyż zapobiega nieuzasadnionym obniżkom podstawy opodatkowania u dostawcy. Ponadto, faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości. Uregulowanie zawarte w art. 29 ust. 4a ustawy, ma na celu uniknięcie sytuacji, w której zmniejszenie podstawy opodatkowania i tym samym kwoty podatku należnego u sprzedawcy nie znajduje odzwierciedlenia w zmniejszeniu kwoty podatku naliczonego u nabywcy towarów i usług. Podatek należny u sprzedawcy jest bowiem podatkiem naliczonym u nabywcy towarów i usług.
Z powyższego wynika, że jeśli wystawca faktury dokonuje zmniejszenia podatku należnego, to konsekwencją tego jest zmniejszenie kwoty podatku naliczonego u nabywcy. W przeciwnym razie dochodziłoby do obniżenia kwoty lub zwrotu podatku, który w rzeczywistości nie został zapłacony. Oznacza to, że faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, nabywca musi potwierdzić ten fakt, by wystawca miał możliwość obniżenia podatku należnego w związku z wystawieniem tej faktury.
Zauważyć tutaj należy, iż kwestię określoną ww. przepisem art. 29 ust. 4a ustawy o podatku VAT, w stanie prawnym obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r. regulował przepis § 16 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę; nie dotyczy to eksportu towarów, przypadków określonych w § 11 ust. 2 pkt 3, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy - w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy.
Należy tutaj wskazać, iż wyrokiem z dnia 11 grudnia 2007r., sygn. akt U 6/06 Trybunał Konstytucyjny uznał, iż przepis § 16 ust. 4 rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług jest niezgodny z ustawą o podatku od towarów i usług (w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r.) oraz z Konstytucją. Co do zasady Trybunał jednak zgodził się, że ustawodawca ma prawo do kontrolowania prawidłowości rozliczeń podatku od towarów i usług, dlatego też odroczył utratę obowiązywania mocy niekonstytucyjnego przepisu na maksymalny okres dwunastu miesięcy.
Tym samym Trybunał dał ustawodawcy czas na ustanowienie nowych prawidłowych przepisów, sugerując przeniesienie tych uregulowań do ustawy.
Zatem zdaniem tut. organu wprowadzenie z dniem 1 grudnia 2008r. przez ustawodawcę do ustawy o podatku od towarów i usług przepisu art. 29 ust. 4a-4c stanowiło wypełnienie dyspozycji zawartej w wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 11 grudnia 2007r. sygn. akt U 6/06.
W przedmiotowej sprawie wyjaśnienia wymaga kwestia, czy w przypadku gdy faktura korygująca wystawiona jest w związku ze zwrotem niesprzedanych towarów, a przedmiotowy zwrot zastrzeżony jest w umowie zawartej z kontrahentem, dla obniżenia podatku należnego na podstawie faktury korygującej konieczne jest posiadanie potwierdzenia odbioru tejże faktury korygującej
Odnosząc się do powyższej kwestii należy na wstępie wskazać, iż sytuacje gdy nie jest konieczne posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej dla obniżenia kwoty podatku należnego na podstawie faktury korygującej określa ww. przepis art. 29 ust. 4b ustawy o VAT.
Należy ponownie wskazać, iż zgodnie z tym przepisem warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się:
1. w przypadku eksportu towarów, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;
2. wobec nabywców, na których rzecz jest dokonywana sprzedaż: energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy.
Zatem ww. przepis nie przewiduje możliwości obniżenia podatku należnego na podstawie faktury korygującej bez posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej w sytuacji, gdy faktura korygująca wystawiona została w związku ze zwrotem niesprzedanych towarów a zwrot ten zastrzeżony jest w umowie zawartej z kontrahentem.
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż w sytuacji, gdy Wnioskodawca wystawił fakturę korygującą w związku ze zwrotem towarów, to mimo, iż w umowa z kontrahentem przewiduje zwrot towarów, Wnioskodawca może dokonać obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku VAT należnego wynikającego z przedmiotowych faktur korygujących pod warunkiem posiadania potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę.
Mając na względzie powyższe stanowisko Wnioskodawcy, iż w przypadku, gdy umowa z kontrahentem obejmuje zwrot towarów niesprzedanych, obniżenia podatku należnego wykazanego na fakturze korygującej powinno odbywać się w momencie wystawienia faktury korygującej dokumentującej zwrot towaru należało uznać za nieprawidłowe.
Tut. organ pragnie wyjaśnić, iż wydając niniejszą interpretację nie wzięto pod uwagę powołanej przez Wnioskodawcę pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, która, w jego ocenie, potwierdza prezentowane przez niego stanowisko w sprawie. Interpretacja ta nie stanowi bowiem źródła prawa i została wydana w indywidualnej sprawie innego podatnika. Ponadto została wydana w nieobowiązującym już stanie prawnym.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.