ITPP1/443-280a/10/DM
Interpretacja indywidualna
z dnia 4 czerwca 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2010 r. (data wpływu 19 marca 2010 r.) uzupełnionym w dniu 15 kwietnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania otrzymanej dotacji – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 19 marca 2010 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 15 kwietnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania otrzymanej dotacji.
W złożonym wniosku, jak również jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca - muzeum rejestrowane, jest samorządową instytucją kultury działającą w szczególności na podstawie ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach, ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej i statutu muzeum. W zabytkowym budynku klasycystycznym wzniesionym przed 1850 r. mieści się muzeum, jest to oddział Wnioskodawcy, budynek ten wpisany jest w księdze rejestru. W 2010 r. planuje się następujące prace o charakterze konserwatorskim: uzupełnienie i wzmocnienie więźby dachowej, izolacja termiczna ścian i stropu poddasza, położenie nowego, ceramicznego pokrycia dachowego i tytano-cynkowych obróbek blacharskich, rekonstrukcja pierwotnego układu wnętrz II kondygnacji, rekonstrukcja podestu i schodów przed wejściem głównym, wymiana tynków wewnętrznych i zewnętrznych, konserwacja i malowanie schodów wewnętrznych i stolarki drzwiowej, malowanie wnętrz i elewacji, zakup i montaż instalacji przeciwpożarowej, przeciwwłamaniowej i odgromowej. Wymienione prace są zatwierdzone i prowadzone pod nadzorem konserwatora zabytków. Zadanie realizowane jest ze środków Unii Europejskiej w ramach RPO województwa, z budżetu województwa oraz ze środków własnych muzeum. Muzeum ulokowane jest w najbardziej eksponowanym miejscu historycznego centrum miasta, mieści się w zabytkowym budynku o pow. użytkowej 211 m2 i kubaturze 963 m3 adaptowanym na muzeum w 1983 r. i od tej pory nie remontowanym. Struktura architektoniczna i zewnętrzna substancja zabytkowa budynku są w znacznym stopniu zdegradowane. W stanie obecnym zabytek wymaga pilnego, kapitalnego remontu obejmującego przede wszystkim wzmocnienie więźby, wymianę pokrycia dachowego i 10% wymianę tynków. Jednocześnie zostaną podjęte prace rekonstrukcyjne zaniechane przy adaptacji budynku na cele muzealne. Zadanie jest częścią projektu modernizacji i rozbudowy Muzeum rozpoczętego w 2009 r. Realizacja zadania pozwoliłaby na zabezpieczenie, zachowanie, utrwalenie zabytku oraz przywrócenie walorów estetycznych, jednego z bardziej eksponowanych i reprezentacyjnych budynków miasta. Dodatkowym rezultatem realizacji zadania jest przywrócenie pierwotnego układu wnętrz, a co za tym idzie zwiększenie powierzchni udostępnianej do celów kulturalnych. Sejmik Województwa przyznał dla Muzeum dotację na zadanie p.n. „Prace konserwatorsko-remontowe domu S. (obecnie muzeum)”: ze środków budżetu województwa w wysokości 18.750,00 zł (15% wartości zadania), ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 81.250,00 zł (65% wartości zadania), ze środków własnych Muzeum 25.000,00 zł (20% wartości zadania).
W związku z powyższym w złożonym wniosku zadano następujące pytanie.
Czy dotacje otrzymane na wyżej wymieniony cel wlicza się do obrotu, jako zwolnione z opodatkowania...
Zdaniem Wnioskodawcy, przyznana dotacja celowa, nie stanowi dopłaty do biletów wstępu i nie ma wpływu na jego cenę. Służy jedynie ochronie zabytku i nie powinno się jej wliczać do obrotu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 powołanej ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Stosownie do art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.
Zatem, z przywołanych przepisów wynika, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Nie jest natomiast obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnych charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towarów lub świadczeniem usługi. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie, czy podlegają opodatkowaniu istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.
Ze złożonego wniosku wynika, iż w związku z modernizacją zabytkowego budynku, Muzeum uzyskało dotację na pokrycie kosztów prac o charakterze konserwatorskim w ramach projektu „Prace konserwatorsko-remontowe domu S. (obecnie muzeum)”. Przyznana dotacja nie stanowi dopłaty do biletów wstępu i nie ma wpływu na ich cenę, służy jedynie ochronie zabytku.
Mając na względzie przedstawione okoliczności sprawy oraz biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa stwierdzić należy, iż pozyskana dotacja nie będzie miała związku ze sprzedażą, bowiem nie jest przyznana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona będzie na pokrycie ponoszonych kosztów w ramach realizowanego projektu związanego z pracami konserwatorsko-remontowymi w budynku Muzeum. Oznacza to, że w opisanej sytuacji wystąpi dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Konsekwentnie więc otrzymana przez Muzeum dotacja nie mająca bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, nie będzie stanowiła obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.