• Interpretacja indywidualn...
  13.06.2025

ILPP2/443-484/10-4/AD

Interpretacja indywidualna
z dnia 22 czerwca 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 733 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2010 r. (data wpływu 31 marca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 czerwca 2010 r. (data wpływu 10 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży nieruchomości – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 31 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży nieruchomości. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 czerwca 2010 r. (data wpływu 10 czerwca 2010 r.) o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca – Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i zbywa nieruchomości będące jej własnością. Na podstawie Uchwały Rady Gminy z dnia 22 marca 2010 r. Gmina przeznaczyła do sprzedaży nieruchomość położoną w "A" obręb xx, oznaczoną w ewidencji gruntów nr 28 o pow. 0,0982 ha zabudowaną budynkiem, w którym mieściła się siedziba Urzędu Gminy i 1 lokal mieszkalny, do którego lokatorowi przysługuje prawo pierwokupu. Zgodnie z zapisem w planie miejscowym zagospodarowania przestrzennego ww. działka znajduje się na terenie oznaczonym symbolem 2MS-U - zabudowa mieszkaniowa o funkcji mieszkaniowej i usługowej. Działka ta stanowi własność Zainteresowanego na podstawie umowy zamiany z dnia 5 listopada 1993 r. Rep. (...).

Od tego czasu z uwagi na stan techniczny budynku, małą powierzchnię zaistniała konieczność wybudowania nowej siedziby Urzędu na innej działce. Z tych względów w starym budynku przeprowadzano, tylko konieczne bieżące naprawy, związane z prawidłowym użytkowaniem budynku (wymiana drzwi wejściowych, naprawa pokrycia dachu, drobne naprawy instalacji elektrycznej). Koszt przeprowadzonych remontów wyniósł około 40.000,00 zł w okresie 17 lat. W budynku znajduje się lokal mieszkalny o pow. 36 m2, który na podstawie umowy najmu wynajmuje córka byłego pracownika Urzędu Gminy. Lokal wynajmowany jest od ponad 50 lat.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, iż:

* Dostawa przedmiotowego budynku nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlania (rozumianego zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług).

* Pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

* Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

* Nakłady ponoszone przez Wnioskodawcę na posadowiony na gruncie budynek nie przekroczyły 30% jego wartości początkowej.

* Nakłady poniesione przez Zainteresowanego na ulepszenie budynku nie były wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina sprzedając przedmiotową nieruchomość powinna naliczyć 22% VAT, czy też można zastosować zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust.1 pkt 10...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku sprzedaży zabudowanej nieruchomości można zastosować zwolnienie od podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…) – art. 8 ust. 1 ustawy.

Towarami – w myśl art. 2 pkt 6 ustawy – są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku lub opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie – zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy – rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

1. wybudowaniu lub

2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zatem, przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość nie musi być faktycznie zamieszkała, lecz winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu.

Za takie uważa się również umowy najmu i dzierżawy podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem, pierwszym zasiedleniem jest również moment oddania budynku do użytkowania pierwszemu najemcy (dzierżawcy). Wówczas, jak wynika z przepisów ustawy, zwolnienie od podatku od towarów i usług stosuje się w odniesieniu do sprzedaży nieruchomości, jeśli jest ona już zasiedlona bądź zamieszkana.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i zbywa nieruchomości będące jej własnością. Na podstawie Uchwały Rady Gminy z dnia 22 marca 2010 r. Gmina przeznaczyła do sprzedaży nieruchomość położoną w "A" obręb xx, oznaczoną w ewidencji gruntów nr 28 o pow. 0,0982 ha zabudowaną budynkiem, w którym mieściła się siedziba Urzędu Gminy i 1 lokal mieszkalny, do którego lokatorowi przysługuje prawo pierwokupu. Zgodnie z zapisem w planie miejscowym zagospodarowania przestrzennego ww. działka znajduje się na terenie oznaczonym symbolem 2MS-U - zabudowa mieszkaniowa o funkcji mieszkaniowej i usługowej. Działka ta stanowi własność Zainteresowanego na podstawie umowy zamiany z dnia 5 listopada 1993 r. Rep. (...).

Od tego czasu z uwagi na stan techniczny budynku, małą powierzchnię zaistniała konieczność wybudowania nowej siedziby Urzędu na innej działce. Z tych względów w starym budynku przeprowadzano, tylko konieczne bieżące naprawy, związane z prawidłowym użytkowaniem budynku (wymiana drzwi wejściowych, naprawa pokrycia dachu, drobne naprawy instalacji elektrycznej). Koszt przeprowadzonych remontów wyniósł około 40.000,00 zł w okresie 17 lat. W budynku znajduje się lokal mieszkalny o pow. 36 m2, który na podstawie umowy najmu wynajmuje córka byłego pracownika Urzędu Gminy. Lokal wynajmowany jest od ponad 50 lat.

Z zawartego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika także, iż dostawa przedmiotowego budynku nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlania (rozumianego zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług) oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

Tym samym spełnione zostały warunki umożliwiające zwolnienie tej transakcji na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Przepis art. 29 ust. 5 ustawy stanowi ponadto, iż w przypadku dostawy budynków i budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Powyższe oznacza, iż w przypadku gdy budynek lub budowla korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, zwolnieniu podlega również dostawa gruntu, na którym to gruncie budynek jest posadowiony.

Tut. Organ podkreśla, iż wyżej wskazana zasada dotyczy wyłącznie gruntów z posadowionymi na nich budynkami (budowlami), nie ma zatem zastosowania do innych gruntów niezwiązanych z obiektami budowlanymi.

Biorąc pod uwagę wskazane regulacje, sprzedaż budynku wraz z gruntem, na którym jest on położony, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29 ust. 5 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...